Barra horitzontal

A poc a poc vaig millorant el blog... disculpa el desordre!

dijous, 7 de novembre de 2013

Etiquetes artesanals: carvat de segells i estampació

Del nostre viatge familiar a Londres guardo molt bon record de la visita que vam fer a Blade Rubber Stamps (12 Bury Pl, London).
Si teniu previst apropar-vos al British Museum, la botiga de segells d'estampació més complerta que conec està en un carreró perpendicular a l'entrada principal del Museu.
No hi podeu faltar!






















Ens va atendre, molt amablement, un noi que ens va aconsellar sobre el material adequat per tal d'aplicar la tècnica d'embossing correctament.
Vaig sortir de la botiga ben equipada, molt i molt feliç, gairebé com una nena estrenant sabates noves!
Cap a casa em vaig endur un joc de segells de silicona, tinta transparent d'assecat lent, una bosseta especial plena d'un producte que serveix per evitar l'acumulació d'electricitat estàtica quan fas l'estampació amb l'embossing (evitant que s'acumuli pols de color i taques en llocs indesitjats), un kit per posar "eyelets", anelles d'enquadernació de colors metalitzats i un kit per carvar segells de goma...que és el que avui us voldria presentar.






















Penso que és molt important la bona presentació d'un producte acabat.

En el meu cas, quan entrego un detall fet a mà (sigui un regal que ofereixo a una persona apreciada o bé un encàrrec que em demanen), m'agrada donar-li el toc personal utilitzant unes etiquetes fetes per mi.

Vaig voler incloure l'estampació d'alguna imatge original, creada exclusivament per aquesta ocasió; utilitzant la tècnica del carvat sobre goma.

Des de fa uns anys m'he anat familiaritzant amb les gúbies de linòleum. Fins ara treballava amb les de la casa Reig (són les més usuals que podem localitzar en llibreries i botigues de manualitats). Fins i tot les he patit amb més d'un tall! (cal vigilar en no posar la mà davant de la gúbia mentre l'utilitzes, doncs com la planxa de linòleum és més aviat dura, de vegades fas molta pressió i pots tenir algun accident!)






















Però, desprès d'uns quants intents i de diverses proves... vaig decidir que en aquesta ocasió necessitava un material encara més precís i delicat, que em permetés fer en els segells detalls petits i nítids.

Buscant información en pàgines web i blogs diversos, vaig descubrir la marca Speedball, que comercialitzava tant les planxes de goma com el joc de gúbies. 

Hi ha una diferència important entre unes i altres gúbies: No s'agafen de la mateixa manera i tenen diferents puntes de tall. Les gúbies Speedball tenen també puntes intercanviables, encara més fines que les Reig. Per tant, poden fer detalls més prims.

Buscant i rebuscant vaig anar a parar a la pàgina d'una artistassa: l' Ishtar Olivera , que ens ofereix diversos tutorials explicant com fer segells carvats, acompanyats de moltes idees i consells. Us recomano visitar-la!

També em va fascinar el treball de Pablo Salvaje , que em va deixar amb la boca oberta!

Amb ganes de provar-ho per mi mateixa, durant l'estiu he estat fent els meus propis segells. Alguns estan pensats per ser estampats dins de l'àlbum de fotografies de Londres i d'altres per lluïr en les etiquetes de les meves bosses.

























La tècnica del carvat de segells de goma és ben senzilla:
En primer lloc cal dibuixar  amb llapis la imatge o text que es vol estampar, de la mida definitiva i, si és possible, utilitzant paper translúcid.

Un cop ja està fet el dibuix definitiu, el traspassarem a la planxa de goma situant-lo damunt d'aquesta, de manera que el grafit del llapis estigui en contacte amb la superfície que carvarem.

Amb ajuda de l'ungla i procurant no moure el paper, anirem rascant per sobre de totes les línies. D'aquesta manera el dibuix es marcarà sobre la planxa, fent "l'efecte mirall".






















Ara és hora de treure, utilitzant la gúbia, la goma dels llocs on no volem que es vegi la tinta.
Solament s'estamparà la part que deixem sense rascar (és a dir: la part més elevada), mentre que les parts buides seran les que quedaran sense tinta.
Si volem buidar superfícies delicades, utilitzarem gúbies estretes, però si hem de buidar grans espais, millor ho farem amb gúbies més grosses.























Per finalitzar, us voldria mostrar com vaig fer les fotografies que acompanyen aquesta entrada...






















Vaig gaudir de valent fent i desfent, composant i guardant el material, fent provatures, mentre m'acompanyava un sol extraordinari durant la tarda de dissabte.

2 comentaris:

  1. Hola!!! ostres noieta, m'ha agradat molt aquest post! :) saps que?? el 23 de novembre ve a Lleida el Pablo Salvaje a fer un taller precisament de segells!!! :D m'agraden molt els segells que ens has ensenyat, la veritat és que tinc molta curiositat per fer les meves primeres creacions d'estampació :)
    T'escric mail i t'explico més detallets!!
    ptns

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Laia! Gràcies pel teu comentari! T' aviso que carvar segells de goma enganxa! A mi em relaxa moltíssim. I encara més quan veus la quantitat de coses boniques que es poden fer amb ells. A veure si m'animo a venir! Un petonet i fins aviat!

      Elimina