Barra horitzontal

A poc a poc vaig millorant el blog... disculpa el desordre!

diumenge, 18 de setembre de 2016

Spinning wheel - Filant amb filosa!

Aquest estiu hem visitat Bremen.
En aquesta bonica ciutat del nord d'Alemanya, cada dissabte al matí, al costat del riu, s'organitza un mercadet d'articles de segona mà. Allí vam trobar una filosa a molt bon preu. Es podria dir que gairebé regalada...
Crec que va ser un amor a primera vista!

El pedal (en les més modernes n'hi pot haver dos) fa girar la roda que, a la vegada, mitjançant unes cordes, fa girar el "flyer". Aquesta peça s'encarrega de tórcer la fibra per tal de donar-li resistència i aspecte de fil. Dins del flyer es va formant la bobina de llana.
Les mans de la persona que fila s'encarreguen d'estirar la fibra en la mesura correcta, controlant la quantitat d'aquesta que ha de passar per un petit orifici metàl·lic fins al flyer... Una tasca que implica concentració i coordinació entre peu i mans,  tot seguint el ritme adequat i vigilant, a la vegada, que la fibra no es trenqui! En definitiva: una tasca que sembla fàcil però que, al principi, no ho és gens ni mica!

Ja fa temps que vaig començar a filar amb fus i sempre, sempre, des de fa anys, havia tingut la curiositat de provar la filosa.
Quan la vaig veure allà, al mercadet,  tota sola i bruta, acompanyada d'altres objectes de segona mà, de seguida vaig sentir l'impuls de preguntar el preu, pensant que seria força elevant... i tot just el contrari!
Així doncs, la filosa i tota la família vam compartir un llarg viatge fins a casa, en el qual jo anava imaginant com podria fer-la funcionar (solament imaginant, doncs no disposava de cap trosset de fibra per poder-ho provar).
Em va costar més de tres dies fer girar la roda a partir del pedal, sense utilitzar les mans per ajudar-me en cada moment. Per fi podia comprovar que potser aquesta petita joia servia per filar i no solament com a peça decorativa!
Quan semblava que la cosa començava a rutllar... la corda que unia la roda amb el flyer es va partir i, per un moment, vaig pensar que no seria capaç de tornar-la a muntar tal i com calia.
Però vet aquí que la paciència, la il·lusió i les ganes de tornar a filar em van fer trobar la manera de solucionar-ho!
Ara que ja he pogut filar dos cabdells encara em queda el dubte de si aquesta filosa estava pensada per a lluir en un raconet de casa o si realment està dissenyada per a fer-la anar. 
A mi em sembla que ha passat molt de temps adormida, en un raconet... i ara és el moment de despertar-la!

La fibra que he utilitzat és llana merino de 23 micres, molt suau, comprada a Tejoloquehilo
Els productes que tenen en aquesta botiga on-line són de molta qualitat i, a més a més, el tracte per part de la Mar, la seva propietària, és excel·lent, sempre atenta a solucionar qualsevol dubte o necessitat.

Per preparar la fibra he utilizar les cardes de mà, amb les quals he pogut barrejar les diferents tonalitats i aconseguir una especie de "núvols de colors" o "rolag",  amb els que poder filar encara més fàcilment.

Després de deixar reposar durant unes quantes hores la fibra filada, és moment de treure la bobina del flyer per poder fer la troca.

Jo em vaig ajudar d'una petita debanadora.

La troca, una vegada està formada, necessita passar per un procés de rentat, batanat i assecat... com molt bé explica la Laia al seu blog Sóc una troca!!! , ja que si no es duu a terme, el fil queda molt rinxolat i poc fort.

Però totes les parts del procés i la quantitat d'hores invertides tenen la seva recompensa en poder tenir a les mans, per fi, la troca acabada!

... Tan suau i esponjosa...

... Amb la seva textura i la varietat de colors...

... Que no em vaig cansar de fotografiar una i mil vegades, abans de transformar-la en cabdell per poder-la teixir.

Així doncs, de la fibra al cabdell hi ha tot un seguit de passos que cal seguir.
Ben segur que la propera vegada que comenceu a teixir una labor pensareu en el que costa!

Ara, a mi, em toca millorar la tècnica de filat i el control de la torsió del fil.




Per començar, aquest buf m'està agradant força!
Fins la propera!

4 comentaris:

  1. Ooooh quina filosa més bonica!!!
    A mi també m'agradaria algun dia rescatar-ne alguna d'antiga, són precioses!!!
    Quina sort que has tingut! Que la disfrutis un piló!!!
    Ah, i m'alegro si la meva web t'ha servit d'ajuda, m'agradaria poder-hi escriure més del que ho faig...
    Salut!

    Laia.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola, Laia! Quina il.lusió llegir-te per aquí! Doncs que sàpiguis que la teva web m'encanta!!! És preciosa i les llanes que files espectaculars! Fins i tot he treballat amb els meus alumnes aquell vídeo on es veia com es feien els vestits antigament. Ja veus, doncs, que et segueixo i que m'has estat de gran ajuda. A mi també m'agradaria escriure per aquí més sovint... Una abraçada molt gran i fins ben aviat!

      Elimina
  2. Gràcies per les teves paraules cap a mi i la meva botiga!!!
    I sobretot per aquest post tant didàctic. Tens un blog meravellós...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies a tu, Mar, per aconsellar-me quan ho he necessitat! Estic contenta que t'hagi agradat el meu blog. Una abraçada!

      Elimina